Czym jest nadciśnienie?

5
(3)

Jak sama nazwa wskazuje, nadciśnienie to podwyższone ciśnienie krwi krążącej w tętnicach. Tworzy się, kiedy krew naciska na ściany naczyń, po wypompowaniu z serca. Zatem im wyższe ciśnienie, tym ciężej musi pracować serce. Zgodnie z przyjętą definicją można je rozpoznać, gdy jego wartość wzrośnie dwukrotnie w prawidłowych pomiarach prowadzonych przez lekarza lub będzie równa 140/90. Pierwsza wartość obrazuje ciśnienie skurczowe (podczas skurczu serca), druga natomiast -rozkurczowe (podczas jego rozkurczu).

Ponad miliard ludzi na całym świecie choruje na nadciśnienie.

W 2015 r. cierpiało na tę chorobę aż 25% mężczyzn i 20% kobiet, z czego większość nie jest tego świadoma.

Czym może być spowodowane nadciśnienie?

Nadciśnienie jest powodowane przez wiele czynników, na które nie mamy wpływu – wiek, płeć, podatnoś

genetyczna, czy rasa. Jednak w badaniach klinicznych dowiedziono, że w dużej mierze sami przyczyniamy się do jego powstania poprzez:

  • złą dietę
    • bogatą w tłuszcze nasycone i trans obecne w pokarmach typu fast food, daniach gotowych, wielu przekąskach i słodyczach,
    • zawierającą zbyt dużo sodu,
    • ze zbyt małą ilością owoców i warzyw;
  • siedzący tryb życia skutkujący zbyt małą ilością wysiłku fizycznego;
  • otyłość – zbyt duża waga często jest związana z chorobami towarzyszącymi takimi, jak cukrzyca i nadmierna ilość cholesterolu we krwi, co wpływa na zmiany w budowie tętnic i przyczynia się do powstania nadciśnienia;
  • spożywanie nadmiernych ilości alkoholu;
  • uzależnienie od nikotyny lub wywiad wskazujący na palenie papierosów;
  • narażanie się na nadmierny stres – wykazano, że pacjenci z wysokim poziomem stresu, agresji są bardziej podatni na powstanie chorób sercowo-naczyniowych.

Czasem zdarza się, że nadciśnienie jest objawem innej istniejącej w organizmie choroby, dlatego należy je uważnie kontrolować.

Skutki dla mojego zdrowia

Wiemy już, że bez nadciśnienia żyjemy dłużej. Przeprowadzono badanie na ponad 5-tysięcznej grupie pokazujące, że osoby z wartością ciśnienia w granicach normy żyły średnio o 5 lat dłużej niż te chore. Jednocześnie stwierdzono też, że przy prawidłowym ciśnieniu, później pojawiają się u nas uszkodzenia ścian naczyń serca, mózgu i innych prowadzące do szeregu poważnych chorób.

Niezależnie od innych dolegliwości, wieku i przeszłości chorobowej, nadciśnienie jako samodzielny czynnik jest odpowiedzialne za ponad 60% chorób naczyń mózgowych takich, jak udary oraz prawie połowę przypadków chorób naczyń wieńcowych, czyli tych odżywiających nasze serce. Gdy ciśnienie w naczyniach jest zwiększone, nasze serce musi wykonywać dodatkową pracę, przeciąża się, przebudowuje. Czasem dochodzi do jego przerostu i nieodwracalnych zmian upośledzających pracę. Zastawki oddzielające komory i przedsionki serca mogą nie wytrzymywać wzrostu ciśnienia i w wielu przypadkach stają się nieszczelne.

Jak mogę z nim walczyć?

  1. Zadbaj o zdrową i zbilansowaną dietę – przyczyni się ona do zmniejszenia poziomu ,,złego” cholesterolu LDL, poprawi Twoją gospodarkę węglowodanową (czyli zmniejszy zbyt wysoki poziom glukozy we krwi). Takie zmiany zmniejszą ilość szkodliwych czynników działających na ściany naczyń krwionośnych i poprawią ich wytrzymałość. Z kolei zwiększenie ilości warzyw i owoców w diecie spowoduje, że będziesz dostarczał organizmowi wszystkich niezbędnych składników do prawidłowych procesów – również tych naprawczych i regeneracyjnych.
  2. Ruszaj się! Nasze ciało potrzebuje ruchu, by utrzymać sprawność przez długie lata.
  3. Spróbuj zredukować ilość codziennego stresu. Idź na spokojny spacer, posłuchaj ulubionej muzyki, porozmawiaj z bliską osobą, zatrzymaj się na chwilę, poczuj ciszę. Ty najlepiej wiesz, jak to zrobić, a badania pokazują, że im mniej stresu, tym mniejsze problemy z chorobami sercowo-naczyniowymi.
  4. Sprawdzaj regularnie swoje ciśnienie, aby mieć zdrowie pod kontrolą.
  5. Jeżeli zażywasz leki, pamiętaj, że kluczowa jest systematyczność i trzymanie się zaleceń. Jedynie prawidłowe przyjmowanie leków pozwoli im działać zgodnie ze wskazaniem.
  6. Nie pal, zachęć swoich bliskich, aby rzucili palenie. Bierne palenie również jest dla Ciebie szkodliwe.
  7. Ogranicz alkohol. Co prawda w badaniach klinicznych wykazano, że niewielkie ilości alkoholu (do 2 porcji dziennie dla mężczyzn i 1 dla kobiet, gdzie porcja to 10 g czystego alkoholu) działają protekcyjnie na nasz układ krwionośny, ale musisz pamiętać, że alkohol jest toksyną, której spożywanie ma wiele innych szkodliwych skutków – takich, jak uzależnienie czy uszkodzenie wątroby. Jeżeli już zdecydujesz się na taką przyjemność, to najlepiej wybierz kieliszek czerwonego wina, które zawiera naturalne przeciwutleniacze, zwalczające szkodliwe działanie wolnych rodników.

Podobał Ci się artykuł?

Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów 3

Ten wpis jeszcze nie ma oceny, bądź pierwszy!