Jak uporać się ze zgagą w święta?

4.9
(14)

Wigilia i święta Bożego Narodzenia to czas celebrowania spotkań z rodziną i idące z nimi w parze nadmierne spożywanie posiłków, często prowadzące do problemów żołądkowych. Natłok zadań przedświątecznych, a także konsumpcja tłustych i ciężkostrawnych potraw i picie gazowanych i słodkich napojów mogą prowadzić do refluksu żołądkowo-przełykowego.

Taki stan wynika z cofania się kwasu żołądkowego do przełyku na skutek nieprawidłowego działania dolnego zwieracza przełyku. Najczęstszym objawem refluksu jest uczucie pieczenia w klatce piersiowej, zwane zgagą. Inne objawy mogą obejmować kwaśny posmak jedzenia w tylnej części jamy ustnej.

Zgaga to nie tylko niewielki dyskomfort. Jeśli doświadczasz zgagi częściej niż 2 razy w tygodniu, być może cierpisz na chorobę refluksową przełyku. Do innych objawów choroby należą trudności w połykaniu, kaszel, świszczący oddech oraz ból w klatce piersiowej. Wg badań opublikowanych w czasopiśmie Digestive Diseases, choroba ta dotyka ponad 20% Amerykanów każdego roku.

Istnieją pewne proste strategie, które mogą Ci pomóc w zapobieganiu i zmniejszeniu objawów zgagi podczas świąt. Odpowiednie nawyki spożycia posiłków wigilijnych, tj. ilość i czas między posiłkami, a także zadbanie o odpowiedni sen oraz zmniejszenie stresu mogą uwolnić Cię od nieprzyjemnego pieczenia w klatce piersiowej.


Rozważ to, jak i ile jesz.

Pamiętaj, że obfite i ciężkostrawne posiłki wywierają nacisk na mięśnie dolnego zwieracza przełyku, powodując jego rozluźnienie. Im więcej jesz, tym dłużej trwa opróżnianie żołądka, co przyczynia się do refluksu żołądkowego.

Unikaj jedzenia późnym wieczorem. Zjedzenie posiłku w ciągu 3 godzin od położenia się do snu może pogorszyć refluks żołądkowy, powodując zgagę. Daj swojemu organizmowi odpowiedni czas, by żołądek w pełni się opróżnił.


Unikaj pokarmów wzmagających zgagę:

  1. Czekolada
    Czekolada może uniemożliwić pełne zamknięcie dolnego zwieracza przełyku, co z kolei powoduje przedostawanie się kwasu żołądkowego do przełyku, powodując zgagę.
  2. Owoce cytrusowe i soki
    Kwaśne owoce, tj. owoce cytrusowe, mogą powodować zgagę. Unikaj pomarańczy, grejpfrutów, cytryn i ich soków.
  3. Mięta pieprzowa
    Mięta pieprzowa rozluźnia mięśnie dolnego zwieracza przełyku. Herbata miętowa może wydawać się kojącym lekarstwem na zgagę; paradoksalnie może nasilić jej objawy.
  4. Pomidory i przetwory pomidorowe
    Pomidory i przetwory pomidorowe (sos pomidorowy czy koncentrat pomidorowy) mogą wywoływać zgagę. Potrawy, które łączą kilka sprawców zgagi, takie jak pizza (sos pomidorowy i tłusty ser) lub lasagne (sos pomidorowy, ser i mięso) mogą być szczególnie problematyczne dla osób ze skłonnością do zgagi.
  5. Smażone, tłuste lub pikantne potrawy
    Potrawy smażone na głębokim tłuszczu (frytki, smażony kurczak) są jednym z głównych czynników wywołujących zgagę. Tłuste potrawy spowalniają trawienie. Im dłużej treść pokarmowa znajduje się w żołądku, tym większe jest prawdopodobieństwo, że poczujesz objawy refluksu żołądkowego.
  6. Napoje alkoholowe
    Napoje alkoholowe, w tym piwo, wino i alkohole destylowane, mogą wywołać zgagę. Alkohol zwiększa ilość kwasu wytwarzanego przez żołądek i rozluźnia mięśnie dolnego zwieracza przełyku.

Pamiętaj, że picie wody niegazowanej pomaga w przepłukiwaniu żołądka. Jednakże, jednorazowe wypicie znacznej ilości wody nie jest wskazane. Powoduje to zwiększenie objętości treści pokarmowej, co może pogorszyć objawy zgagi.

Guma do żucia stymuluje wydzielanie śliny i połykanie. Może to pomóc w rozcieńczeniu i usunięciu kwasu żołądkowego z przełyku. Wg badań z 2014 roku, półgodzinne żucie gumy po posiłku może zmniejszyć objawy zgagi nawet o połowę.

Zaaranżuj odpowiednio sypialnię i przygotuj się do odpowiedniego snu. Nie jedz przed snem. Staraj się nie podjadać ani nie jeść co najmniej 2 do 3 godzin przed pójściem spać. Kiedy leżysz, grawitacja powoduje przesuwanie treści pokarmowej z żołądka do przełyku. Jeśli zjesz wcześniej, w momencie zasypiania w żołądku będzie mniej jedzenia, które może cofnąć się do przełyku i wywołać zgagę.

Możesz powstrzymać zgagę, umieszczając głowę i klatkę piersiową lekko nad brzuchem. Pomaga to grawitacji w utrzymaniu tego, co znajduje się w żołądku, z dala od przełyku.

Inną metodą walki ze zgagą jest podniesienie wezgłowia łóżka 10-15 cm podczas odpoczynku, dzięki czemu zapobiegniemy cofaniu się treści żołądkowej do przełyku. Śpij na lewym boku – ta pozycja wspomaga trawienie i pomaga w usuwaniu kwasu żołądkowego. Upewnij się, że twoja piżama jest luźna.


Unikaj palenia i ekspozycji na dym

Prawdopodobnie wiesz, że palenie jest szkodliwe dla zdrowia. Ale czy wiesz, że palenie może przyczyniać się do zgagi? Jeśli jesteś palaczem i dostałeś ataku zgagi, nie pal!

Palenie papierosów zmniejsza wydzielanie śliny – naturalnie zasadowego płynu, który neutralizuje działanie kwasu żołądkowego. Palacze mają również skłonność do kaszlu, co zwiększa ciśnienie w jamie brzusznej zwiększając objawy zgagi.

Pamiętaj, że ekspozycja na dym tytoniowy może przynieść takie same skutki jak samo palenie papierosów. Unikaj miejsc, w których poczujesz dym papierosów.


Unikaj niektórych leków

Niektóre dostępne bez recepty leki przeciwbólowe, tj. aspiryna czy ibuprofen mogą pogorszyć objawy refluksu żołądkowego. Co więcej, wykazano, że leki zmniejszające objawy różnych chorób mogą prowadzić do zgagi. Są to m.in. beta-blokeryblokery kanału wapniowego stosowane w leczeniu nadciśnienia i chorób serca, środki uspokajające i leki przeciwdepresyjne.


Noś luźne ubrania

Ciasne i mocno przylegające do ciała ubrania, szczególnie wokół brzucha, może wpływać na przesuwanie się kwasu żołądkowego do góry. Unikaj pasków, wyszczuplającej bielizny i obcisłych ubrań.


Ćwicz mądrze

Ćwiczenia są istotną częścią zdrowego stylu życia, wybór odpowiednich ćwiczeń jest istotnym wskaźnikiem zapobiegającym objawom zgagi. Nie ćwicz zaraz po posiłku. Daj swojemu żołądkowi czas na opróżnienie treści pokarmowej; poczekaj kilka godzin. Ćwiczenia i inne energiczne czynności, takie jak odgarnianie śniegu, mogą powodować przemieszczanie się treści pokarmowej w żołądku i prowadzić do zgagi.


Kontroluj swój stres

Ponad połowa osób, które często doznają objawy zgagi uważa, że jest to wynikiem intensywnego trybu życia i stresu związanego z pracą. Stres nie jest bezpośrednio związany ze zgagą, ale wpływa na zachowania, które mogą ją wywołać. Podczas stresu, pewne nawyki zdrowego trybu życia, dotyczące sposobów przygotowywania i spożywania posiłków oraz regularnych ćwiczeń często ulegają zmianom. Ważne jest, by znaleźć sposoby na złagodzenie stresu, a tym samym zmniejszyć prawdopodobieństwo zgagi.


Domowe sposoby łagodzenia zgagi:

  1. Wymieszaj sodę oczyszczoną z wodą
    Soda oczyszczona rozcieńczona w wodzie może złagodzić objawy zgagi poprzez neutralizację kwasu żołądkowego.
  2. Dodaj imbir do posiłków
    Imbir od wieków jest stosowany jako naturalny środek na łagodzenie zgagi. Możesz dodać starty lub pokrojony w kostkę korzeń imbiru do swoich ulubionych posiłków świątecznych. A może herbata imbirowa, zamiast miętowej?
    Unikaj piwa imbirowego. Napoje gazowane są wyzwalaczem zgagi, a większość firm piwowarskich stosuje sztuczne aromaty imbiru.
  3. Zastosuj suplementację z ekstraktu z lukrecji
    Korzeń lukrecji to kolejny naturalny środek stosowany w leczeniu zgagi. Uważa się, że związki w nim zawarte zwiększają powierzchnię wyściółki przełyku, chroniąc go przed uszkodzeniami wywołanymi przez kwas żołądkowy. Jednym z takich suplementów jest DGL, czyli lukrecja deglycyrrhizowana, będąca formą korzenia lukrecji, specjalnie przetworzoną w celu usunięcia niepożądanych związków z ekstraktu. Spożywanie zbyt dużej ilości suplementu DGL może podnieść ciśnienie krwi, obniżyć poziom potasu, a także wpływać na działanie niektórych leków. Przed ich zażyciem, skonsultuj się z lekarzem.
  4. Pij ocet jabłkowy
    Ocet jabłkowy to kolejny domowy środek, który może neutralizować działanie kwasu żołądkowego. Naukowe badania potwierdzające jego skuteczne działanie w łagodzeniu zgagi wymagają dalszych analiz.

Na te Święta życzymy dużo zdrowia,
dobrego samopoczucia i wspaniałego czasu
w rodzinnym gronie! 



Bibliografia:

  1. Harvard Health Publishing, Harvard Medical School. 2019, What to eat when you have chronic heartburn – health.harvard.edu – what to eat when you have chronic heartburn
  2. Harvard Health Publishing. Harvard Medical School,2020,  8 ways to quell the fire of heartburn – health.harvard.edu – 8 ways to quell the fire of heartburn
  3. Kerr, M, 2018, How to prevent Acid Reflux and Heartburn – healthline.com – preventing heartburn
  4. Arnarson, A, 2017, 14 ways to prevent heartburn and acid reflux – healthline.com – heartburn acid reflux remedies

Podobał Ci się artykuł?

Średnia ocena 4.9 / 5. Liczba głosów 14

Ten wpis jeszcze nie ma oceny, bądź pierwszy!