Wskazówki żywieniowe dla osób z astmą

5
(7)

Pomimo że nie ma konkretnych zaleceń dietetycznych dla osób z astmą, badania wykazały, że niektóre produkty spożywcze wspomagają czynność płuc, poprawiają pracę układu odpornościowego oraz zmniejszają objawy astmy.

Astma to powszechna choroba przewlekła. Według amerykańskiego Centrum ds. Kontroli i Zapobiegania Chorobom (CDC), prawie 25 milionów mieszkańców Stanów Zjednoczonych cierpi na astmę, a dzieci stanowią około 1/5 tej liczby. W niniejszym artykule przyjrzymy się, jakich pokarmów osoby z astmą powinny unikać, a jakie wprowadzać do diety.


Jakich produktów należy unikać?

1.  Pokarmy zawierające siarczyny

Siarczyny to rodzaj konserwantów często występujących w żywności i napojach, takich jak alkohol, marynowana żywność, butelkowany sok z cytryny i limonki oraz suszone owoce.

U osób z astmą, które mają wysoki poziom siarczynów w diecie, objawy astmy mogą się pogorszyć. Co więcej, zgodnie z raportem amerykańskiego Stowarzyszenia na rzecz Walki z Chorobami Płuc (ALA) z 2018 roku, stwierdza się, że białe wino może prowadzić do reakcji nietolerancji, co prowadzi do ataków astmy.

2.  Pokarmy zawierające salicylany

Salicylany to związki występujące w herbacie, kawie lub pikantnych potrawach. Wykazano, że  osoby z astmą mogą być bardziej wrażliwe na te związki, co może prowadzić do zaostrzenia objawów choroby. W dwóch badaniach z 2014 i 2016 roku stwierdzono, że aspiryna, zawierająca salicylany zaostrza objawy astmy u niektórych uczestników badania.

3.  Pokarmy typu fast food

Badanie przeprowadzone przez naukowców z Instytutu Epidemiologii i Biometrii Medycznej w Niemczech wykazało, że dzieci i nastolatkowie spożywający pokarmy typu fast food 3 razy w tygodniu lub częściej, były bardziej narażone na ciężką postać astmy.


Inne czynniki, których należy unikać:

Osoby z astmą powinny unikać również czynników, które w sposób pośredni mogą pogorszyć objawy choroby lub wywołać kolejny atak astmy. Są to m. in:

  • spożywanie leków dostępnych bez recepty, takie jak aspiryna lub niesteroidowe leki przeciwzapalne,
  • wdychanie dymu, np. dymu z papierosów, ognisk lub kominków opalanych drewnem,
  • przebywanie w zanieczyszczonym powietrzu, tj. smog, spaliny samochodowe, opary chemiczne,
  • narażenie na roztocza, pleśń i zarodniki,
  • kontakt z sierścią i/lub śliną zwierząt z futrem lub piórami.


Pokarmy, które warto wprowadzić do diety:

1.  Produkty i suplementy bogate w witaminę D

Dowody naukowe wskazują, że codzienne przyjmowanie suplementu witaminy D może znacznie zmniejszyć ryzyko pójścia do szpitala z powodu ciężkiego ataku astmy. Witamina D może również wspierać czynność płuc i chronić układ oddechowy przed przeziębieniem.

Witamina D występuje naturalnie w zaledwie kilku produktach spożywczych, więc najczęściej otrzymywana jest w pełnowartościowej żywności, tj. płatki śniadaniowe, jogurt czy sok pomarańczowy.

Najważniejsze źródła witaminy D to:

  • tłuste ryby, takie jak łosoś, tuńczyk i makrela,
  • grzyby,
  • ser,
  • wątróbka.

2. Owoce i warzywa

Zdrowa, zbilansowana dieta bogata w owoce i warzywa może zmniejszyć ryzyko rozwoju astmy. Liczne badania naukowe wykazały, że wysokie spożycie owoców i warzyw zmniejsza ryzyko rozwoju astmy u dzieci, a także łagodzi niektóre objawy, tj. świszczący oddech.

Świeże owoce i warzywa są bogatym źródłem przeciwutleniaczy, tj. witamina C, witamina E,  β-karoten, flawonoidy i selen, które pomagają organizmowi zwalczać toksyny uszkadzające nasze tkanki. Dzięki temu, poprawia się czynność płuc, a objawy astmy ulegają złagodzeniu.


Pokarmy bogate w witaminę C to:

  • owoce cytrusowe, tj. pomarańcze, grejpfruty,
  • kiwi,
  • truskawki,
  • czerwona i zielona papryka,
  • brokuły,
  • pomidory.


Pokarmy bogate w witaminę E to:

  • orzechy, takie jak migdały, orzeszki ziemne i orzechy laskowe,
  • ziarna słonecznika,
  • brokuły
  • płatki śniadaniowe,
  • sok owocowy.


Pokarmy bogate w β-karoten:

  • marchewka,
  • czerwona i żółta papryka,
  • bataty,
  • morele,
  • ciemnozielone warzywa liściaste, tj. jarmuż, szpinak.


Flawonoidy i selen

Owoce i warzywa zawierają również przeciwutleniacze, zwane flawonoidami i selen, które wykazują właściwości przeciwzapalne.

Pokarmy bogate w flawonoidy to głównie:

  • jabłka,
  • jagody,
  • winogrona,
  • herbaty czarne i zielone.

Pokarmy zawierające selen obejmują:

  • owoce morza,
  • mięso,
  • jajka,
  • nabiał,
  • chleb.


Produkty pełnoziarniste

Produkty pełnoziarniste mogą również łagodzić objawy astmy. Badanie przeprowadzone przez francuskich naukowców z 2017 roku wykazało, że osoby stosujące dietę bogatą w produkty pełnoziarniste doświadczyły łagodniejszych objawów astmy i lepszej kontroli nad swoim stanem.

Do produktów pełnoziarnistych zalicza się owies, kaszę gryczaną lub kaszę bulgur.


Inne wskazówki

Otyłość może zaostrzać objawy astmy. Aktywność fizyczna i stosowanie diety o niskiej zawartości tłuszczu i wysokiej zawartości owoców i warzyw pomoże osobom z astmą w utrzymaniu prawidłowej masy ciała. Co więcej, badania naukowe dowodzą, że infekcje wirusowe mogą również wywoływać objawy astmy. Podejmowanie prostych kroków w celu uniknięcia infekcji, takich jak mycie rąk i szczepienie przeciw grypie, może zmniejszyć ryzyko ataku astmy.

Bibliografia:

Podobał Ci się artykuł?

Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów 7

Ten wpis jeszcze nie ma oceny, bądź pierwszy!