Diagnostyka S.A. i Labplus poszerzają dostęp do profesjonalnej interpretacji wyników badań

Kinga Chojnacka
21.11.2024
Diagnostyka S.A. i Labplus poszerzają dostęp do profesjonalnej interpretacji wyników badań

Największa sieć laboratoriów medycznych w Europie Środkowo-Wschodniej systematycznie poszerza dostęp do interpretacji wyników badań. Od 25 października 2024 roku pacjenci zamawiający badania w Diagnostyce otrzymują profesjonalną interpretację wyników w aplikacji mobilnej dla coraz szerszej gamy badań. Nowy Złoty Standard obsługi pacjenta to rezultat naszej współpracy rozpoczętej w październiku 2022 roku.

Od pilotażu do standardu

„Transformacja cyfrowa w diagnostyce laboratoryjnej musi skupiać się na realnych potrzebach pacjenta. Interpretacja wyników to nie tylko wygoda — to podstawowe prawo pacjenta do zrozumienia swojego stanu zdrowia” — mówi dr hab. n. med. Siddharth Agrawal, CEO Labplus.

Początkowo usługa obejmowała pakiety tarczycowe, by w ciągu 18 miesięcy rozszerzyć się na trzy czwarte wszystkich zleceń laboratoryjnych Diagnostyki. System skutecznie przeprowadza triaż pacjentów: 2% wymaga pilnej pomocy medycznej, 16,5% kierowanych jest na szybką konsultację lekarską, a pozostali dostają szczegółowe zalecenia dotyczące dalszej diagnostyki lub kontroli. W każdym przypadku pacjent uzyskuje jasne i zrozumiałe wyjaśnienie znaczenia swoich wyników wraz ze spersonalizowanymi rekomendacjami dotyczącymi kolejnych kroków.

W zgodzie z potrzebami pacjentów

Badania satysfakcji pacjentów potwierdzają wartość rozwiązania:

  • 68% po odebraniu interpretacji przestaje szukać dodatkowych informacji o znaczeniu wyników w Internecie,
  • 73% deklaruje chęć zakupu zalecanych badań,
  • 88% poleca usługę znajomym
  • 91% preferuje laboratorium oferujące profesjonalną interpretację wyników od laboratorium bez takiej usługi.

Po badaniach nie powiedziano mi nic konkretnego, wszystkiego dowiedziałem się z tej interpretacji i wszystko jest jasne! Według tych zaleceń wykonam badania laboratoryjne i pójdę do moich lekarzy NFZ, do których w realnym czasie się dostanę, a do pozostałych prywatnie” — to jedna z wielu podobnych opinii pacjentów, którzy w ostatnich miesiącach skorzystali z interpretacji wyników w Diagnostyce.

Nowy standard obsługi

Wdrożenie bezpłatnej interpretacji wyników w aplikacji mobilnej to odpowiedź na rzeczywiste potrzeby pacjentów. Proces jest maksymalnie uproszczony — pacjent pobiera aplikację Diagnostyki na swój telefon, gdzie ma stały dostęp do wyników badań. Przy każdym interpretowanym wyniku może wybrać opcję „Opis wyników”, a następnie wypełnić krótką ankietę medyczną. Dzięki niej otrzymany opis będzie spersonalizowany i dostosowany do indywidualnego kontekstu zdrowotnego. To praktyczny przykład tego, jak rozwój technologii w medycynie może bezpośrednio przekładać się na jakość opieki nad pacjentem.

 

Plany na przyszłość

Obecnie system interpretacji obsługuje większość rutynowych badań laboratoryjnych, a plany rozwojowe zakładają dalsze poszerzanie jego zakresu o rzadziej wykonywane badania, o które proszą sami pacjenci. W najbliższym czasie zostanie również wprowadzona możliwość zadawania pytań do otrzymanej interpretacji, co pozwoli na bezpłatną konsultację wyników. Wdrożenie pokazuje, jak współpraca innowacyjnych firm technologicznych z czołowymi podmiotami medycznymi może realnie poprawić doświadczenie pacjenta w obszarze diagnostyki laboratoryjnej.